Kako CAPEX i globalna nabava mogu redefinirati neprehrambenu robu u maloprodaji
Iako diverzifikacija neprehrambenih kategorija nudi prehrambenim trgovcima jasan put prema diferencijaciji i profitabilnosti, provedba te transformacije u velikom opsegu zahtijeva više od dobrih ideja - potrebna su pametna kapitalna ulaganja (CAPEX) i strateška nabava.
Kako se maloprodaja brzo razvija diljem Europe, fizičke trgovine moraju postati fleksibilnije, prilagodljivije i isplativije. U svom novom članku naš Izvršni direktor sektora tradinga i upravljanja kategorijama - Krešimir Matišića istražuje kako modularna CAPEX ulaganja i globalna nabava iz troškovno učinkovitijih tržišta mogu otključati novi potencijal za neprehrambene kategorije, čak i u nesigurnim gospodarskim uvjetima.
1. Od statičnog ka pametnom: Zašto modularni dizajn trgovina ima smisla
Tradicionalni rasporedi trgovina ograničavaju mogućnosti prilagodbe. Fiksne police, zastarjeli izlozi i nefleksibilno korištenje prostora otežavaju reagiranje na promjene u ponašanju kupaca ili sezonske trendove. Trgovci se moraju preusmjeriti prema modularnim formatima - pomične police, fleksibilne kategorijske zone i pametni sustavi za postavljanje proizvoda. Takva fleksibilnost omogućuje brže prilagodbe u trgovinama, eksperimentiranje s novim asortimanima i dinamično izlaganje, sve uz optimizaciju ulaganja kroz vrijeme, tvrdi Matišić.
Primjer: Carrefour testira fleksibilne prostorne dizajne za svoje neprehrambene zone, uključujući sezonske modularne zone i usluge u trgovinama. U SAD-u, Target je implementirao prilagodljive zonirane prostore za lifestyle i kućanske proizvode koji se često mijenjaju - maksimizirajući relevantnost i otkrivanje proizvoda.
2. CAPEX kao poluga rasta - a ne samo trošak
Umjesto da se kapitalna ulaganja promatraju kao nužno zlo, napredni trgovci koriste ih kao stratešku prednost. Ulaganje u fleksibilnu infrastrukturu danas omogućuje:
- Sezonske promjene u kategorijama
- Lakšu implementaciju trendovskih kampanja
- Bržu integraciju digitalnih alata (npr. pametne cijene, samonaplate, analitika u trgovini)
Primjer: Lidl je uložio u fleksibilne sustave polica i izložbene otoke u svojim trgovinama u EU, što im omogućuje brzu rotaciju tjednih neprehrambenih ponuda. Walmart u SAD-u implementirao je trgovine nove generacije s digitalnim oznakama i modularnim policama koje spajaju fizičke i digitalne dodirne točke.
Trgovci koji tretiraju CAPEX kao pokretač agilnosti stječu konkurentsku prednost u fizičkoj izvedbi i dugoročno u korisničkom iskustvu.
3. Pametnija nabava iz jeftinijih tržišta - bez rizika
Nabava iz zemalja poput Kine, Vijetnama i Turske i dalje je ključna za poboljšanje marži, no realnost je: višak robe se ne može vratiti. Kako onda učiniti globalnu nabavu učinkovitom u današnjem okruženju?
- Manje testne količine uz mogućnost brze nadopune
- Inspekcije kvalitete od strane trećih strana prije otpreme robe
- Fleksibilni ugovori s dobavljačima s podijeljenim rizikom
- Integracija prodajnih podataka u stvarnom vremenu za vođenje narudžbi
Primjer: Europski trgovci poput Actiona i Pepca koriste model „testiraj i skaliraj“ za robu iz Azije, oslanjajući se na predikciju potražnje i brzu prodaju. U SAD-u, Costco-ov pristup direktne nabave i ograničen broj artikala omogućuje snažnu zaštitu marže čak i kod uvoza velikih količina. Smanjenjem rizika po jedinici proizvoda i unapređenjem kontrole kvalitete, trgovci mogu sigurno uvoziti i širiti uspješne neprehrambene kategorije.
4. CAPEX + nabava = objedinjena strategija za uspjeh u neprehrambenom segmentu
Odluke o CAPEX-u i nabavi moraju biti usklađene. Nije dovoljno imati odlične ideje za proizvode ako trgovine nisu opremljene za njihovu provedbu. Isto tako, ulaganje u fleksibilnost prostora neće značiti mnogo bez pouzdane i skalabilne nabave.
Budućnost neprehrambene maloprodaje leži u povezivanju fizičkih i nabavnih strana poslovanja - osiguravanju da police budu spremne za ono što se nabavlja, a nabava odražava stvarne želje kupaca.
Kako Krešimir ističe - neprehrana je snažan pokretač rasta, ali samo ako je poduprta pravom infrastrukturom i discipliniranom nabavom. Trgovci koji povežu CAPEX s globalnom strategijom nabave bit će oni koji ne samo da će preživjeti promjene u europskoj maloprodaji, već će ih i oblikovati.

