loading
10. srpnja 2025.

Kako diverzifikacija neprehrambenih proizvoda može ponovno oživjeti fizičku maloprodaju 

Maloprodaja ne izumire, ona se razvija. Dok online kanali i dalje bilježe snažan rast, jedan važan dio slagalice često se zanemaruje: potencijal fizičkih trgovina da se ponovno osmisle kroz diverzifikaciju neprehrambenog asortimana. Za velike prehrambene maloprodajne lance, segment neprehrambenih proizvoda više nije samo „dodatni prostor na policama“ - on može postati ključna strategija koja vraća kupce, povećava marže i osigurava diferencijaciju u odnosu na konkurenciju. Otkrivamo vam svjež pogled našeg Izvršnog direktora sektora tradinga i upravljanja kategorijama - Krešimira Matišića, koji potvrđuje ovu perspektivu te kroz vođenje timova u pet zemalja iz prve ruke prepoznaje koliko je zahtjevno prilagoditi naslijeđene sustave i ukorijenjene poslovne pristupe. No, isto tako jasno vidi što donosi rezultate i gdje trgovci s vizijom mogu ostvariti značajne iskorake. Ovaj članak donosi pregled razloga zašto je upravo neprehrambeni segment sljedeći ključ uspjeha fizičke maloprodaje te kako pametna diverzifikacija može transformirati korisničko iskustvo i profitabilnost u trgovini.
 

1. Dilema fizičke maloprodaje: Pad ili preobrazba?

Broj kupaca u fizičkim trgovinama opada. Operativni troškovi rastu. Tradicionalna prehrambena maloprodaja je pod pritiskom. Mnogi trgovci zatvaraju prodajna mjesta ili smanjuju prodajni prostor, promatrajući fizičke lokacije više kao teret nego kao imovinu. No, što ako problem nije u formatu, nego u funkciji? Trgovački divovi poput Walmarta, Carrefoura i Tesca ne odustaju od fizičkih trgovina, oni ih redefiniraju. Pretvaraju ih u omnikanalna središta, centre korisničkog doživljaja i kurirane izložbene prostore. Prema riječima Krešimira Matišića, upravo ova promjena u načinu razmišljanja označava ključnu prekretnicu. On u neprehrambenim kategorijama vidi jedno od najsnažnijih oruđa koje trgovci imaju za redefiniranje svojih poslovnica, ne samo kao mjesta kupnje, već kao destinacija koje potiču relevantnost, dodanu vrijednost i dugoročnu angažiranost kupaca.

 

2. Neprehrana: Pokretač marži koji nam je cijelo vrijeme bio pred očima

Prehrambeni maloprodajni lanci već posjeduju ono o čemu mnogi trgovci mogu samo sanjati: stabilan promet kupaca, razvijenu infrastrukturu i snažno povjerenje potrošača. Ipak, njihova neprehrambena ponuda često je nedovoljno razvijena - bez jasne koncepcije te s niskom razinom korisničkog doživljaja i tretirana kao sporedna kategorija. Krešimir ističe da neprehrambene kategorije poput kućanskih potrepština, vrtne opreme, "uradi sam" asortimana, sezonskih i lifestyle proizvoda mogu znatno povećati profitne marže, produljiti vrijeme zadržavanja kupaca u trgovini i donijeti diferenciranu vrijednost - pod uvjetom da se njima upravlja strateški. Kao ključne poluge navodi kurirane kolekcije, ograničene serije, lokalno prilagođene asortimane i ekskluzivne suradnje. Kako Matišić primjećuje, tradicionalni prehrambeni trgovac bez jasno osmišljene neprehrambene strategije često se ne razlikuje od konkurencije - redovi istovjetnih proizvoda, iste cijene i bez jedinstvenog doživljaja. Upravo takva uniformnost dovodi do zasićenosti potrošača. S druge strane, kvalitetno razvijen neprehrambeni segment stvara kontrast, budi znatiželju, povećava broj posjeta trgovini i potiče veću potrošnju. Postaje ključan element diferencijacije u sve više uniformiranom maloprodajnom okruženju.

 

3. Što možemo naučiti od vodećih svjetskih lidera

  • Walmart koristi ekskluzivne robne marke i sezonske neprehrambene kampanje kako bi potaknuo ponovne posjete kupaca.
  • Lidl i Aldi stvaraju uzbuđenje i osjećaj hitnosti kroz vremenski ograničene ponude u neprehrambenim odjelima.
  • Carrefour testira usluge unutar trgovina, zone održivosti i modularne koncepte za neprehrambeni asortiman.

Kako ističe Matišić, ovi trgovci ne djeluju napamet. Odluke temelje na podacima, uvidima u ponašanje potrošača i agilnom pristupu nabavi, čime grade neprehrambene ekosustave koji nadopunjuju , a ne konkuriraju  njihovoj osnovnoj prehrambenoj ponudi.

 

4. Što je potrebno za uspjeh: Suvremeni pristup upravljanju kategorijama

Kako bi neprehrambeni segment zaista funkcionirao, Krešimir naglašava potrebu da se prestane doživljavati kao „prostor koji je ostao višak“. Za uspjeh su potrebni:

  •  Posvećeni timovi za upravljanje kategorijama koji razumiju lokalne potrebe i globalne trendove
  • Kombinacija osnovnih i rotirajućih proizvoda koji iznenađuju i angažiraju kupce (dovoljan je pogled na aktualnu Konzumovu ponudu atraktivnih kofera Fiat 500)
  • Integracija s e-commerce kanalima i programima vjernosti
  • Pametan dizajn prodajnog prostora koji spaja prehrambeni i neprehrambeni asortiman u jedinstveno iskustvo

Matišić također ističe važnost osnaživanja mlađih, agilnih profesionalaca s hrabrim idejama te njihovog uparivanja s iskusnim nabavljačima koji znaju kako te ideje provesti u djelo. Nije riječ samo o proizvodu, riječ je o stvaranju priče u svakom prolazu.

 

5. Pogled unaprijed: Tržište puno kontrasta

Europski maloprodajni sektor ulazi u složenu fazu. Internetska prodaja bilježi snažan rast, dok se istovremeno u više sektora pojavljuju znakovi moguće recesije. Rast troškova, promjena prioriteta potrošača i potencijalne regulatorne izmjene mijenjaju konture cijele industrije. U takvom neizvjesnom okruženju, ulaganje u neprehrambeni asortiman može se činiti rizičnim.

 

A što je još rizičnije? Ne poduzeti ništa.

Trgovci koji izbjegavaju diverzifikaciju riskiraju da postanu nevidljivi - još jedan generički supermarket u moru istih. No, oni koji prihvate promišljene, na podacima utemeljene strategije za razvoj neprehrambenog asortimana, gradit će otpornost, relevantnost i ponovno angažirati svoje kupce. To ne znači da treba sve uložiti preko noći, već testirati, učiti i prilagođavati se te stvarati iskustvo kupovine koje kupcima daje razlog za povratak, ne samo zbog namirnica, već i zbog inspiracije.

 

Završna razmišljanja: Vrijeme je za promišljanje, a ne povlačenje

Fizičke trgovine nisu zastarjele, već im je potrebna nova svrha. Upravo neprehrambene kategorije nude tu svrhu i potencijal da pokrenu transformaciju iznutra. Kako Matišić ističe, maloprodajni lideri koji prihvate ovu promjenu neće samo opstati, oni će oblikovati budućnost fizičke maloprodaje. Vrijeme je da se s pukog popunjavanja polica prijeđe na stvaranje doživljaja!

Novosti

Povezane novosti iz Kenty Adrije